יום שלישי, 27 במאי 2014

עשרת הדיברות - חלק א

עשרת הדיברות
10 משפטים שהם הבסיס למונותאיזם
והבסיס להיותיינו בני אנוש

אני עוזב את 5 הדיברות שפותחות את הרשימה ( נחזור אליהם מאוחר יותר )

5 הדיברות החשובות בעיני הן 6 עד 10

לא תרצח
לא תנאף
לא תגנוב
לא תענה ברעך עד שקר
לא תחמוד בית רעך

5 אמירות שהן הרבה יותר מסתם מילים

לא תרצח - הזכות לחיים 
הזכות לתחושת ביטחון
הזכות של האדם לכבוד בסיסי
זכות של האדם על גופו
ואולי יותר מכל , הזכות להזדקן ולמות בכבוד

לא תנאף 
למעשה חובה ולא זכות
החובה שלנו לכבד את הפרטנרים שלנו
בת / בן זוג = פרטנר 
יש שזה פרטנר לזמן מוגבל
ויש פרטנר לחיים 
בשני המקרים מדובר בהתחייבות
חוזה בלתי כתוב בין שני בני אדם
התחייבות לכבד לשמור על כבוד הפרטנר 
בלי מסכות בלי הצגות , בצורה הישירה ביותר

לא תגנוב
גניבה = לקחת דבר השייך לאחר ללא רשות
גניבה היא פגיעה בביטחון הבסיסי של האדם
ביטחון במעשיו ובייצורתיו
גניבה אינה רק פיזית , גם שימוש באמירה של אדם היא גניבה
גניבה היא גם חדירה לפרטיות שלנו 

לא תענה ברעך עד שקר 
משפט מורכב יחסית
שבפועל אומר - לא תשקר
הקפד להגיד אמת
לא אמת יחסית , אמת מוחלטת
אמור את הדברים כפשוטם , ללא פרשנות וללא עיוותים
וכך למעשה תשמור על כבודם של חבריך

 לא תחמוד בית רעך
המובן התנכי של המשפט הוא למעשה - לא תחמוד את אשת רעך
( מעשה דויד ) 
במובן של ימיינו
לא תבגוד עם אשת חברך

ואולי דווקא לא תיקח דברים שאינם שלך
כלומר יש מה ששלך ויש מה שלא שלך

בואו נעצור לרגע
5 הדיברות הנל אומרות דבר אחד בסיסי
כבוד ושמירה על הזולת
כלומר על האחר
לא על בני ביתך

עכשיו נגע לרגע בשלושת הראשונים

אנוכי ה' - אמירה קצרה שפשוט מציגה את הדובר
לא יהיה לך אלוהים אחרים - האמן רק בי
לא תישא שם ה' לשוא - אתה לא קורה לי בשמי המפורש !!!

אומר בכנות
מדובר על 3 אמירות שהן בסה"כ אמירה כללית לגבי האמונה באל אחד
רק שאני לא מבין משהו
אם כולנו מאמינים באל אחד
אז למה יש כל כך הרבה רבנים שמציגים את דבריו באור כל כך שונה זה מזה
מדוע כל אחד מהם מפרש את דבריו בצורה שמשרתת אותו הכי טוב
הרי מיהו הרב - שליח האל או פשוט אדם שיודע לדבר יפה ואולי למד דבר תורה ברמה זו או אחרת
אומר בכנות
לא מבין את כל משחקי הכבוד ובמיוחד לא את הפיכת הרב לסוג של אלוהים
נכון זה לא פסל שאליו משתחווים ולפעמים זה לא הרבה יותר מזה

ומה עם דיבר 4 ודיבר 5
זכור את יום השבת לקודשו
יום שבת - יום מנוחה
יום של נפש ושל נופש
אין בשום מקום איסור על נסיעה או פעילות שכרורכה בבישול הדלקת חשמל ודברים נוספים שמתאימים לרוח ימיינו
יש איסור על עבודה כעבודה
וצר לי , אבל הציבור הדתי שלא נע קדימה ומתאים את עצמו לרוח התקופה
נותן לאותם רבנים את הכוח להשאיר אותנו בתקופה קדומה ויש שיאמרו אפלה

ודיבר אחרון לסיון הרשימה
כבד את אביך ואת אימך
לטעמי זהו הדיבר הראשון ברשימה
כיבוד אבל אם הוא לא רק כיבוד ההורים
אלא גם כיבוד מורים
וכיבוד כל אדם מבוגר או מנוסה מאיתנו
זה נכון בגיל 4 , זה נכון בגיל 40 וגם בגיל 80
כיבוד הוא לא לשרת או לתת דברים
כיבוד הורים הוא להקשיב , לתת להם להעביר מניסיונם
כיבוד הורים הוא להיות לצידם ולא לשכוח שהם העבר והווה ובלעדיהם - אין עתיד

ואם לא נכבד את הוריינו ואת הדור הקודם

איך בכלל נצפה לטיפת יחס מהדור הצעיר


אם הגעתם עד לכאן וקראת את הכל זה
אתם בטח שואלים , מדוע כתבתי את זה

אז קחו נשימה ועוד טיפה אויר
ושאלו את עצמכם מה קורה כאן כל יום
במדינה שלנו , מדינת העם הנבחר
רצח , רצח בכוונה תחילה .............. ורצח סתם כי אפשר .........
גניבות - חופשי חופשי , לא רק על ידי אותם גנבים בלילה אלא גם מנהיגי הציבור , לוקחי שוחד ועושים למען ביתם וזאת במשרה שקיבלו מן הציבור
עדות שקר , או הסתרת האמת היא נורמה ולא חציית קו אדום
ומה לגבי עבודה זרה - אם לאמר את האמת הרי שכל חצרות הרבנים הן סוג של עבודה זרה
שלא לדבר על הכספים שכל חצר כזו לוקחת לעצמה בלי להביט בכלל על מצבם הכלכלי / סוצאילי של הקהילה שסביבה ............
ולסיום אבל ממש לסיום כיבוד אב אם , יש כאלו שעוד זוכרים את הוריהם
אחרים לעומת זאת זוכרים אותם רק כשצריך לקבל מהם משהו ............

שרון :-)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה